Święta w sklepie to zazwyczaj kluczowy okres w ciągu całego roku. Do świąt w sklepie trzeba się przygotować tak samo jak, do świąt w domu. Posprzątać wszystkie kąty, udekorować, poukładać asortyment. Co się da, by klient miał poczucie, że naprawdę chcemy go świątecznie ugościć. Te przygotowania warto zacząć ze sporym wyprzedzeniem.

Na samym początku akcji „Boże Narodzenie” przyda się rozmowa z personelem o tym, o co najczęściej pytają klienci w okresie przedświątecznym, co zazwyczaj stanowi dla nich problem podczas robienia zakupów w tym czasie oraz jakie w związku z tym należy zaplanować niezbędne zmiany i ułatwienia.

WITRYNA Z MAGIĄ

Bardzo ważną sprawą jest zadbanie o to, aby witryna świąteczna byłą piękna, zapraszająca, by wprowadzała w magiczny, świąteczny nastrój. Niestety często jeszcze zdarza się tak, że do okna wystawowego są przyczepione taśmą klejącą światełka, obok stoi mocno przykurzona choinka, pod nią niedbale rzucony towar udający paczki  i cały ten nieszczególny zestaw  ma sygnalizować klientowi: „Mamy święta. Kupuj, kupuj, kupuj jak najwięcej”.

A przecież inspiracji w sieci nie brakuje. W hurtowniach i sklepach online jest mnóstwo materiałów którymi przyozdobimy wystawę sklepową , nawet jeśli nie mamy szczególnych uzdolnień artystycznych. Możemy wybrać wersję choinki „na bogato”, czyli ubrać drzewko w materiałowe kokardy, dodać piękne bombki,  zawiesić girlandy przyprószone śniegiem, opakować pudełka w ozdobny papier (najlepiej w tej samej tonacji kolorystycznej co bombki) i przewiązać je wstążkami. Chcemy czegoś skromniejszego? Przygotujmy modną obecnie choinkę „eko hand made”, którą ozdobimy np. bibułowymi dekoracjami. Obok oczywiście powinny znaleźć się prezenty opakowane np. w szary papier i przewiązanie kolorowymi sznurkami. Najważniejsze to pozytywnie zaskoczyć klienta świąteczną aranżacją.  Słabym pomysłem są powtórki i myślenie: „W zeszłym roku były czerwone kokardki, spodobały się, to sprawdzą się także w tym sezonie”.

We wnętrzu sklepu również mogą pojawić się świąteczne akcenty, ale raczej drobne, np. ozdobne nadruki na cenówkach. Można oczywiście pokusić się o zmontowanie jakiś większych elementów dekoracyjnych, tyle że zwykle w sklepie nie ma zbyt dużo miejsca, a jeśli już jest, lepiej poświęcić ja na stół z zapakowanymi tanimi prezentami. Ekspozycja ozdobnych pudełek również stworzy świąteczną atmosferę.

Sklep zysk konsultacje
Święta w sklepie to zazwyczaj najważniejszy okres w ciągu całego roku.

 

PAKOWANIE NA ŻYCZENIE

Z doświadczenia wiem, że sklepy które mają stanowisko do pakowania prezentów, wygrywają rywalizację o klienta. Taką usługę możemy zapewnić w każdym salonie. Nie musimy proponować jakiś wyszukanych opakowań. Wystarczy celofan, kolorowe wstążki, i papierowe torebki które można kupić hurtowo w okazyjnej cenie. Najważniejsze to umieścić na witrynie informację ze sporym wyprzedzeniem (nawet już pod koniec listopada, po Black Friday) że proponujemy  świąteczne pakowanie upominków. Nie zapominajmy podpowiadać też klientom, że jeśli zdecydują się na zrobienie zakupów świątecznych, wyjdą ze sklepu z prezentem gotowym do wręczenia.

Nawet jeśli mamy mały sklep, warto zrobić specjalny stolik z prezentami. Przygotujmy kilka opcji cenowych. Zapakujmy ozdobnie droższe produkty, coś ze średniej półki cenowej i kilka drobiazgów. Ktoś kto wpadnie w ostatniej chwili po mały upominek , nie zastanawiając się zbytnio kupi drobiazg zapakowany w kolorowy celofan. Ekspozycja z „gotowcami” na pewno będzie sporą wygodą dla klientów, którzy nie będą musieli szukać w pośpiechu odpowiedniego prezentu i jeszcze go pakować.

Dobrym pomysłem jest też wydzielenie strefy tanich prezentów. Pamiętajmy, że nie wszyscy przychodzą do naszego sklepu żeby wydać duże kwoty. Czasami potrzebne są drobne upominki. W ubiegłym roku nasza klientka po Sklepowych Rewolucjach na takiej strefie produktów w przedziale 20-50 zł zrobiła obrót ponad 17.000 zł. Tak więc warto zdecydować się na taki ruch.

W okresie przedświątecznym liczy się każde ułatwienie.  Jeżeli sprzedajemy papier do pakowanie prezentów, przypomnijmy klientom o kupnie taśmy i kolorowych wstążek które powinny leżeć na półce obok.

vm visual merchandising witryna
Święta w sklepie to także odpowiednia zaaranżowana witryna.

PIERNIK PODKRĘCA ATMOSFERĘ

Pamiętajmy o odpowiednio przygotowanej ekspozycji, informacjach dodatkowych, np. „Prezent rekomendowany”, „Idealny na prezent dla kobiety” itp. Powiedzmy, że chcemy promować w grudniu znaną grę planszową. Nie liczmy, że klienci na pewno wiedzą, iż może ona zainteresować kilka pokoleń. Obok sporej sterty pudełek z innymi planszówkami umieśćmy więc dopisek: „Prezent dla całej rodziny. Gra, która pozwoli na wspólne spędzenie świątecznego czasu”. Czasem do sklepu przychodzą kupujący, którzy nie chcą radzić się sprzedawcy a jedynie wybrać, zapłacić i pójść. Dla nich takie wskazówki będą sporym ułatwieniem.

Warto też wyodrębnić produkty reklamowane w telewizji i te które oferujemy w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. I znowu na przykładzie gier planszowych, oferujemy „Chińczyka” za 19.99 zł. Tylko, że cena jest schowana, naklejona z tyłu pudełka. Jeśli jednak napiszemy: „Chińczyk, idealna gra dla wielu pokoleń. Tylko 19.99 zł”, to zwrócimy uwagę na tę propozycję i klientowi łatwiej będzie podjąć decyzję.

„W 2020 ROKU PRZECIĘTNA RODZINA WYDAŁA 2348 ZŁ NA ŚWIĘTA Z CZEGO ŚREDNIO 680 ZŁ NA PREZENTY. AŻ 34 % BADANYCH DEKLAROWAŁO WYDANIE NA PREZENTY KWOTY 700-1500 ZŁ.”

Badanie Związku Banku Polskich z 2020r.

W święta w sklepie bardzo ważnym elementem jest odpowiednia muzyka.  Badanie potwierdzają, że gdy ludzie słyszą świąteczne piosenki, to chętniej wydają pieniądze. Możemy wykupić abonament w radiu internetowym by z głośników płynęły przeboje (ale nie kolędy bo to klientów1) denerwuje).  Można też pokusić się o urządzenie do aromamarketingu, bo klient „kupuje nosem”, albo – co jest tańszą opcją – świąteczne zapachy do wnętrz, np. piernikowy. To również stworzy wyjątkową atmosferę, skłaniającą do wydawania pieniędzy właśnie u nas, a nie u konkurencji. Nie zapominajmy o produktach impulsowych. Można je specjalnie wyeksponować, np. w ładnych koszykach wyłożonych czerwoną tkaniną.

BOŻONARODZENIOWE WPADKI

NA koniec kilka słów o błędach, których należy się wystrzegać w okresie przedświątecznym. Pierwszym z nich jest przygotowanie witryny w ostatniej chwili. Ale nie można też przesadzić, jak zawsze potrzebna jest odrobina wyczucia.  Pierwsze akcenty powinny pojawiać po 15 listopada gdy ludzie zaczynają myśleć o mikołajkach. Potem sukcesywnie dodawać kolejne elementy. Kolejna zła decyzja to wystawianie  jednej sztuki produktu, którego kupiliśmy więcej z myślą o świętach. Jeśli dan rzecz jest bardziej widoczna, szybciej zwróci uwagę klienta i szybciej się sprzeda.  Błędem jest także niewykorzystywanie materiałów reklamowych dostarczonych przez przedstawicieli handlowych. Często te dodatki zostają na zapleczu, bo nie mamy czasu się nimi zająć, choć przecież istnieje spora szansa, że odpowiednia otoczka zwróci uwagę klienta na dany towar i zachęci do zakupów.

Zapraszam do zapoznania się z innymi naszymi artykułami które pozwolą Wam stworzyć sklep rentowny oraz idealny dla klienta.

Od czego zacząć zmiany w sklepie?

Maksymalizacja zysków a oczekiwaniawspółczesnych klientów

Zespół VM studio

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pomyślnie zapisałeś się do newslettera.

Błąd, spróbuj ponownie.

VM Studio will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.