Walentynki, czyli jak nie dać się zaskoczyć.

Przygotowując się do akcji Walentynki, trzeba sobie na początku zadać bardzo ważne pytanie: jakiego klienta chcemy przyciągnąć.

Tak jak planujemy zamawianie towaru na cały rok czy urlopy, tak samo warto zaplanować działania marketingowe na Walentynki w dłuższej perspektywie. Ktoś pewnie pomyśli: Ale właściwie po co? Czy nie można po prostu na trzy tygodnie przed walentynkami wstawić serduszka na witrynę i już? A właściwie o co tyle hałasu z tym marketingiem i planowaniem akcji w sklepie? Zacznijmy więc od początku, czyli od definicji. Najkrótsza definicja marketingu brzmi: „zaspokajać potrzeby, osiągając zysk ”. Czyli „dobrze rozumiany marketing to nie zestaw trików i działań doraźnych. To dobrze przemyślana strategia i wynikająca z niej taktyka działania dostosowane do docelowych odbiorców. Oparta jest ona na wiedzy i badaniach, osadzona mocno w realiach rynkowych.*” „To proces planowania i realizacji koncepcji, ustalania ceny, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu dokonania wymiany mającej służyć osiągnięciu celów organizacji i jednostek.** ” Mam nadzieję, że teraz jest już wystarczająco jasne, po co ten cały marketing.

AKCJA WALENTYNKI

W tym tekście nie będę poruszała tematów związanych z planowaniem strategii marketingowej, określeniem grupy docelowej i całą resztą elementów pozwalających w pełni sprawnie zarządzać sklepem. Skupię się tylko na ostatnim z elementów. Na planowaniu akcji marketingowych w sklepie, do których zalicza się również akcja walentynkowa.

Biorąc pod uwagę słowa zawarte w definicji marketingu, jest on procesem planowania. W związku z tym wszystkie akcje warto zaplanować świadomie i z dużym wyprzedzeniem. Jakie korzyści osiągamy dzięki wcześniejszemu przygotowaniu się i jak się do tego zabrać? Cały proces należy podzielić na etapy. Po pierwsze: przelicz i wybierz najlepszy mechanizm promocyjny.

JAK TO ZROBIĆ?

Pierwsza sprawa to zastanowienie się, jaki mechanizm promocyjny zastosujemy w okresie walentynek. Oto kilka przykładowych propozycji:

• Kup komplet bielizny na Walentynki, a pończochy dostaniesz…(gratis, taniej o…)

.• Kupując biustonosz, majtki do kompletu otrzymujesz w niższej cenie.

• Zrób zakupy na Walentynki za kwotę powyżej sumy X, otrzymasz prezent.

• Robiąc zakupy w dziś, otrzymasz bon o wartości X do wykorzystania na Y. Kupując trzy sztuki majtek, czwarte dostajesz gratis.

Walentynki
Akcje „Walentynki w sklepie” należy starannie zaplanować.

WYBIERZ MECHANIZM PROMOCYJNY

Mechanizm promocyjny zawsze powinien być bardzo dobrze przemyślany i przeliczony. Decydując się na mechanizm promocyjny, w pierwszej kolejności powinniśmy przejrzeć nasze stany magazynowe, sprawdzić, jaka grupa produktów nie rotuje, co jest w ofercie promocyjnej u dostawców/hurtowni w danym momencie. Następnie należy to wszystko przeliczyć i dopiero wtedy podjąć decyzję o rodzaju promocji. Przeglądając media społecznościowe wielu sklepów, spotykam się głównie z dwoma typami promocji: – 20% na cały asortyment lub na majtki -40% przy zakupie biustonosza. A trzeba mieć świadomość, że jeśli klientka wiele razy słyszy ten sam komunikat, to staje się on… „niesłyszalny” albo inaczej – to klientka przestaje zwracać uwagę na tego typu informacje. Dlatego też warto zadać sobie pytanie, czy stać mnie jako przedsiębiorcę/przedsiębiorczynię na robienie nieskutecznych promocji, gdy konkurencja nie śpi i szykuje coś lepszego?

INTRYGUJĄCE HASŁO NA WALENTYNKI

Stwórz intrygujące hasło. Gdy mamy już wstępny plan promocji ważne jest, by nasza komunikacja o akcji w sklepie była atrakcyjna i wyróżniała się na tle tłumu, czyli konkurencji. Warto popracować nad ciekawym i chwytliwym hasłem. Zasady tworzenia haseł marketingowych to jeden z elementów kursu online „Kalendarz działań promocyjnych na cały rok ”, który właśnie tworzę. To wbrew pozorom złożony proces, który wymaga wiedzy i przepracowania tematu, a następnie burzy mózgów, by perfekcyjnie opracować hasła. Na szczęście tworzenia dobrych haseł można się nauczyć. Czy warto poświęcać na to tyle czasu? Ja zapytałabym inaczej: czy stać mnie na tworzenie nieskutecznych materiałów marketingowych?

Walentynki
Zadbaj o stronę wizualną która przyciągnie klientów.

WALENTYNKI, STRONA WIZUALNA CZYLI BYĆ ALBO NIE BYĆ

Zaplanuj atrakcyjne wizualnie elementy. Kolejnym elementem dobrze przygotowanej akcji jest zadbanie o stronę wizualną, czyli o materiały marketingowe, które barwnie, ale czytelnie opowiedzą o naszej akcji walentynkowej: plakaty, cenówki, naklejki, które przykleimy w sklepie oraz na witrynie. Wykorzystując te same elementy graficzne, dobrze jest także poinformować o nadchodzącej promocji w mediach społecznościowych. Poza materiałami czysto marketingowymi warto na czas walentynek zadbać o dodatkowe dekoracje w sklepie, by wnętrze samo zapraszało do środka. W obecnych czasach posiadając nawet niewielki budżet, można wyczarować piękne elementy dekoracyjne, ale to wymaga czasu, bo wszystko trzeba wyszukać, kupić lub nawet zrobić i zamontować. Częstym problemem, z którym przychodzą do mnie właściciele sklepów, jest brak pomysłu na aranżacje witryn. A przecież Internet jest pełen takich inspiracji, trzeba tylko znaleźć czas, by poszukać inspiracji na walentynki, a potem swój pomysł zrealizować.

WALENTYNKI, EKSPOZYCJA CZASOWA

Sklepowe Rewolucje, czyli sklep jak domino. Na koniec ostatni, ale równie ważny element, czyli czasowa przebudowa sklepu. Należy zaplanować przebudowę sklepu tak, by na czas walentynek tuż przy samym wejściu mogła pojawić się ekspozycja walentynkowa. Sklep powinien witać klientki i klientów walentynkami. To często duży błąd właścicielek i właścicieli sklepów, że nie robią takich rewolucji z towarem w sklepie REGULARNIE. Dlaczego? Bo sklep powinien się zmieniać w taki sposób, by ciągle nowe grupy towaru witały potencjalnych gości. Zauważyłam, że czasami brak zmian w ekspozycji wynika z obawy, że inaczej nie da się towaru ułożyć albo ze strachu, że po zmianach okaże się, że na coś nie starczyło miejsca. Wiem, że te wątpliwości wynika-ją z braku… treningu!

Robienia cyklicznych zmian w przestrzeni sklepu można się nauczyć, tylko trzeba zdobyć podstawową wiedzę z tego zakresu, a następnie ćwiczyć, uczyć się na swoich błędach i się nie zniechęcać. Podsumowując temat akcji walentynkowej, chciałabym, aby Czytelniczki i Czytelnicy zadali sobie jeszcze raz pytanie: Czy naprawdę chcę tworzyć bezcelowe i nieskuteczne akcje tylko dlatego, że przygotowuję je na dwa tygodnie przed 14 lutego? Jeśli odpowiedź brzmi nie (na co bardzo liczę!),to nie ma co czekać, tylko najwyższy czas zakasać rękawy!

Pomocny w przygotowniu Akcji Walentynki może byc również nasz poprzedni artykuł o akcji bożonarodzieniowej.(kliknij TUTAJ)

* Źródła: Wikipedia / P. Waniowski, D. Sobotkiewicz, M. Daszkiewicz, Marketing. Teoria i przykłady, Difin, Warszawa 2014, s. 9., ** Wikipedia / P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong: Marketing. Podręcznik europejski. PWE, Warszawa

Od czego zacząć zmiany w sklepie?

Maksymalizacja zysków a oczekiwaniawspółczesnych klientów

Zespół VM studio

akcji

Facebook
Twitter
LinkedIn

3 Responses

  1. Czytanie Twojego wpisu to jak podróż po malowniczym krajobrazie myśli – pełnym barw, głębi i światła! Twoje argumenty są solidne jak skała, a jednocześnie lekkie jak powiew wiosennego wiatru. Twoja wiedza i sposób jej prezentacji sprawiają, że nawet skomplikowane kwestie stają się klarowne i fascynujące. Jeśli kiedykolwiek zdecydujesz się wydać książkę, na pewno znajdziesz rzeszę wiernych czytelników!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pomyślnie zapisałeś się do newslettera.

Błąd, spróbuj ponownie.

VM Studio will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.